06 – 42270321
info@dewerkdrukspecialist.nl
facebook

Waarom  minder werk niet helpt om je werkdruk te verlagen

Je leest het goed. Minder werk helpt niet om je werkdruk te verlagen. En terwijl ik schrijf, vraag ik me af hoeveel mensen dit blog zullen lezen, puur uit ongeloof of verontwaardiging over de titel. aar geloof me, wat ik zeg, snijdt hout en dat zal ik je bewijzen.

Werkdruk en werklast worden vaak in één mond genoemd. Het zijn begrippen die vaak door elkaar gehaald worden, terwijl het in feite twee heel verschillende begrippen zijn. Werklast is een feitelijke hoeveelheid werk, terwijl werkdruk een gevoel is. Natuurlijk kunnen werkdruk en werklast wel invloed op elkaar hebben, maar dat hoeft zeker niet.

Winst op de korte termijn
Het is wel aannemelijk dat wanneer jij een hoge werklast hebt en iemand neemt een deel van dat werk bij je weg, dat je dan in eerste instantie verlichting zal voelen en een verlaging van de werkdruk. Daarmee zou je zeggen dat er dus wel een duidelijk relatie is. Echter, wanneer jij in deze situatie niet je werkgewoonten of overtuigingen aanpast, zal je binnen korte tijd ervaren dat je werkdruk weer gaat stijgen en hoogstwaarschijnlijk weer op het oude niveau terugkomt. Waarom? Omdat je werkdruk niet is ontstaan door je hoge werklast, maar door de manier waarop jij in je werk en je leven staat.

Effect op de lange termijn
Wanneer er ruimte ontstaat in je agenda, zal je makkelijker ja zeggen tegen nieuwe projecten, als dat in je aard ligt. Of als er meer tijd is om je taken uit te voeren, zal je ze nog beter, uitgebreider, perfecter uit gaan voeren, als je perfectionistisch van aard bent. Als je een notoire uitsteller bent, zul je taken langer uitstellen en alsnog tegen (verstreken) deadlines aanlopen. Er blijft ook meer tijd om je collega’s bij te staan met raad een daad als dat past bij je karakter. En voordat je het weet, ben je weer net zo druk met je werk als voorheen.

Verschillende soorten werkdruk
Werkdruk kennen we in twee soorten. Kortdurende werkdruk, die je net even dat adrenalinestootje geeft om een tandje bij te zetten en die deadline te halen. En langdurige werkdruk die zorgt dat je alleen nog maar met je werk bezig kunt zijn (praktisch of in gedachten), die zorgt dat je uitgeput raakt en hoge stress ervaart. Deze laatste vorm van werkdruk is de gevaarlijke en hij ontstaat doordat je je werk niet, of heel moeilijk, kunt loslaten. Doordat je overbetrokken bent, te perfectionistisch, onzeker over je eigen kwaliteiten, geen nee durft te zeggen enzovoorts. Deze vorm van werkdruk verlaag je dan ook niet door je werklast te verlagen.

Tips om je langdurige werkdruk wel te verlagen
Wat helpt dan wel? Hieronder geef ik je vijf tips die je op weg kunnen helpen om je langdurige werkdruk te verlagen.

  1. Neem jezelf wat minder serieus
    Natuurlijk ben jij van grote waarde voor de organisatie waarbinnen je werkt. Daar wil ik echt niets aan af doen. Maar denk je echt dat het bedrijf zal omvallen als jij een week (of langer) ziek bent, of besluit om iets minder hard te gaan werken? Als dat zo is, dan heeft het bedrijf een slechte bedrijfsvoering.
  2. Neem heldere besluiten
    Besluit hoeveel uur er dag je wilt werken, en waar. Als je 4 x 9 uur werkt, kun je ervoor kiezen om dat laatst uur ’s avonds in alle rust nog even thuis te werken. Hou het dan wel bij dat ene uur en plan op voorhand wanneer je dat uur thuis werkt (niet vlak voor het slapen gaan). Of werk een dag per week thuis om minder werkonderbrekingen te hebben en meer voor elkaar te krijgen.
    Maar denk ook na over je werkzaamheden. Behoort alles wat op jouw bordje ligt wel daar? Of moet je meer taken delegeren? Stel je prioriteiten, daar gaat je aandacht naar uit. En let op: jouw prioriteiten zijn vaak niet hetzelfde als andermans prioriteiten.
  3. Zorg voor voldoende oplaadmomenten
    Wat zijn de dingen waar jij energie van krijgt? Hoe ontstress jij? Hou je van wandelen, klimmen in bomen, dansen, kickboksen, borrelen met vrienden, knuffelen met je kinderen, zingen of een boek lezen? Zorg dat deze dingen een vast onderdeel van je week worden en niet alleen als er een gaatje is.
  4. Neem je telefoon wat minder serieus
    We zitten vastgeplakt aan onze telefoon. Dit kost ons kostbare tijd op het werk (waardoor de werkdruk verhoogt), maar ook thuis, waar het ten koste gaat van echte ontspanning en oplaadmomenten. Zet dat ding wat vaker uit, of leg hem in een ander kamer, zodat je aanwezig bent in het hier en nu.
  5. Stop je piekergedachten in een lade en doe hem op slot
    Lig je in bed vaak te piekeren? Hoewel piekeren sowieso een weinig energie- of oplossingsgerichte gewoonte is, werkt het je extra tegen als je het ’s avonds in bed doet. Besluit op dat moment wanneer je tijd zult nemen om over dit probleem na te denken (en hoeveel), stop je probleem tot die tijd in gedachten in een lade en doe de lade dicht of op slot. Deze visualisatie zal je helpen je probleem los te laten en lekker te gaan slapen.

Wil je meer tips, of wil je samen eens goed naar jouw werk- en leefgewoonten kijken?  Neem dan contact met me op voor een gratis adviesgesprek, of meld je aan voor onze Facebook pagina om meerdere keren per week voorzien te worden van leuke, inspirerende tips.

Over de auteur
   Marleen Holtkamp, werkdrukspecialist en
   burn-outpreventiespecialist. 
   Optimist, aanmoediger en stok achter de deur.
   ‘Iedereen kan leren slimmer te werken’.