06 – 42270321
info@dewerkdrukspecialist.nl
facebook

5 tips om je energiebalans te helpen herstellen

 Druk, druk, druk. Op het werk, thuis, kinderen die vakantie hebben, familie, vrienden. Maar wat nou als die drukte chronisch is, en je steeds vermoeider en geïrriteerder raakt? Wat nou als je merkt dat je niet meer oplaadt, en je ’s ochtends bij het opstaan al doodmoe bent? In dit blog geef ik je 5 tips om je werkdruk te verminderen en weer meer energie te krijgen!

 

Afgelopen week was ik op vakantie. Een heerlijke vakantie waarbij ik volop genoot van ontspanning, gezelligheid en rust. Ondertussen vermaakten mijn kinderen zich opperbest op de camping met hun nieuwe vrienden en met mij.

Quality time
En opeens drong het tot me door. Ik was die week niet een keer boos geweest, niet eens geïrriteerd. Zaken waar ik normaal gesproken goed chagrijnig of zelfs boos om kon worden (de zoveelste beker drinken die omgegooid werd, gezeur om nog meer snoep, ijs, of flutcadeautjes uit een automaat waar je twee euro in moest stoppen, geruzie tussen mijn twee meiden), het voelde allemaal zo licht en onbelangrijk. Ik moest erom lachen, maakte er een grapje om en gaf mijn kinderen nog een extra knuffel, genietend van onze tijd samen.

Confronterend
Nu ben ik van nature niet de meest geduldige persoon, maar ik kamp de laatste jaren ook met een neurologische aandoening die een enorme aanslag doet op mijn energie. En die vermoeidheid maakt dingen zwaarder, maakt dat ik sneller geïrriteerd of gefrustreerd raak, soms ook emotioneel. Deze heerlijk ontspannen week op vakantie confronteerde me met hoeveel effect dat gebrek aan energie eigenlijk op me heeft gehad. En soms nog heeft.

Irritatie en frustratie
Herken je dat? Dat je snel geïrriteerd raakt terwijl je je achteraf afvraagt waar dat nou voor nodig was? Dat je snel gefrustreerd bent als dingen niet lopen zoals je had bedacht? Dat je om de kleinste dingen van slag raakt? Dat je meer eet dan goed voor je is? En dat je dodelijk vermoeid bent, niet alleen als je ’s avonds naar bed gaat, maar misschien nog wel meer als je ’s ochtends opstaat?

Disbalans in energie
Waarschijnlijk heb je dan een flinke disbalans in je energie. Jouw manier van leven en werken kost je ofwel te veel energie, of je laadt te weinig op. En met een beetje bijslapen alleen kom je er niet (al helpt dat natuurlijk wel).

Klik hier om vijf tips te lezen die je kunnen helpen om je energiebalans te herstellen.

  1. Leer je eigen stress-uitingen herkennen.
    Hoe uit stress zich bij jou? Krijg je last van buikpijn, hoofdpijn, moet je vaak naar het toilet of ga je overmatig zweten? Stress is een van de oorzaken van een energielek. Dus door zicht te krijgen op je eigen stress-uitingen herken je ze sneller, en kun je er ook naar handelen.
  1. Neem je vermoeidheid serieus
    Hoewel een beetje bijslapen op zich niet de oplossing is, is een voorspelbaar dag- en nachtritme en voldoende uren slaap (acht uur), wel van groot belang. Daarnaast kun je op de dag korte momentjes inlassen waarin je even een adempauze hebt.  Of je dat nu doet door je als moeder op te sluiten op het toilet, op je werk even een wandelingetje te maken of even een mindfulness-momentje in te lassen: zorg dat je regelmatig even in contact komt met jezelf.
  1. Stop alleen energie in echte problemen
    Laten we eerlijk zijn, er zijn in het dagelijks leven honderden, zo niet duizenden zaken om je druk over te maken. Maar door onze energie over veel verschillende problemen te verdelen, is de effectiviteit hiervan heel klein en verhoogt dit je stress en vermoeidheid alleen maar. Maak dus keuzes, stop je energie alleen in echte problemen en dan ook nog de problemen waar jij meent resultaat te kunnen halen. Anders is het alleen verspilde energie.
  1. Ga eerder naar huis en laat je schuldgevoel achter op je werk
    Ben je moe, geïrriteerd of gefrustreerd  en tast dit je concentratie aan, terwijl je nog zoveel te doen hebt? Kies voor het tegenovergestelde van wat je normaal zou doen. Sluit je computer af, zeg eventuele afspraken voor de middag af en ga naar huis om bij te komen. En laat je schuldgevoel lekker op je werk achter. Zonder concentratie heeft niemand iets aan je.
  1. Zet eens een ander karaktertype achter het stuur
    Het enneagram is een model dat negen verschillende persoonlijkheidstypen onderscheidt. Je hebt ze allemaal, maar vaak staan een of twee types in je leven op de voorgrond. Stel je voor dat je in een bus zit. Alle types zitten in de bus, maar er is maar één chauffeur en eventueel nog een reisleider. Bijvoorbeeld de ‘perfectionist’ die erg kritisch op zichzelf is of de ‘helper’ die altijd klaarstaat voor anderen en daarbij zichzelf nogal eens vergeet.

Laat in dat geval voor de verandering eens de ‘succesvolle’ werker aan het stuur die energiek, optimistisch, zelfverzekerd en doelgericht is, of de ‘waarnemer’ die wat meer introvert, leergierig, analytisch en inzichtelijk is. Elk persoonlijkheidstype heeft zijn krachten en minder sterke punten, maar het kan een verademing zijn om gewoon eens iemand anders achter het stuur te zetten

Herkenbaar?
Heb jij ook last van gebrek aan energie en een te kort lontje? En wil je meer tips hoe je weer lekker in je vel komt te zitten? Meld je dan aan voor onze facebookpagina om meerdere keren per week voorzien te worden van leuke, inspirerende tips, of meld je aan voor een gratis adviesgesprek.

 

Over de auteur
   Marleen Holtkamp, werkdrukspecialist en
   burn-outpreventiespecialist. 
   Optimist, aanmoediger en stok achter de deur.
   ‘Iedereen kan leren slimmer te werken’.