06 – 42270321
info@dewerkdrukspecialist.nl
facebook

Moordend enthousiasme

 

Zo af en toe, stiekem vaker dan goed voor me is, heb ik er last van: mijn moordende enthousiasme. Het ene na het andere idee komt in me op of verzoek wordt aan me voorgelegd, en als ik niet goed oplet zeg ik overal ja tegen.

Dat ik als werkdruk- burn-outpreventiespecialist werk doet daar niets aan af. Sterker nog, waarom denk je dat ik me zo goed in jou kan verplaatsen? De schoenmaker loopt zelf ook op kapotte schoenen zegt men wel.

Rampmaand
Zo leek dan ook de maand september op een rampmaand uit te lopen, en eigenlijk ook al de weken naar september toe. Door een paar kleine momenten van onoplettendheid zit ik deze maand in de commissie verjaardag van mijn jongste dochter (bestaande uit subcommissies: spectaculaire verjaardagstaart maken, verjaardagscadeau bouwen, organisatie grote mensenfeestje, organisatie kinderfeestje en maken traktaties op school), commissie straatbarbecue en de commissie kleuterfeest (met ontelbare subcommissies). En elke taak binnen die commissies moet het liefst natuurlijk perfect uitgevoerd worden. Niet vergeten, naast al die commissies, moest er natuurlijk ook nog gewerkt en voor de kinderen gezorgd worden. De vakantie was nog in volle gang , dus de kinderen thuis en ondertussen was mijn huis mijn thuis niet meer omdat er dagenlang schilders over de vloer liepen.

Stress
Het gevolg hiervan was dat ik eind augustus en begin september met een zorgwekkend hoog stressniveau rondliep. Van het piekeren over hoe ik dit alles in elkaar zou passen sliep ik slecht en overdag was ik zo moe dat er bijna niets uit mijn handen kwam.  Ik werd er ook niet gezelliger op. Herkenbaar?

Triage
Het werd hoog tijd voor een stukje triage. Want inmiddels waren al die onwijs leuke projecten rampprojecten geworden, in ieder geval gevoelsmatig. Dus ben ik eerst eens gaan kijken wat elke taak binnen de door mijzelf ingestelde commissies nou precies inhield. Niet ongeveer, maar precies. Wat moest er gebeuren en wat hoefde alleen als ik daar nog zin in, én energie voor had. Wat kon ik delegeren, wie waren mijn hulpbronnen? Waar werd de druk verhoogd door mijn eigen verwachtingen, of door de verwachtingen van anderen (die ik zelf gecreëerd had).

Door middenin de chaos stil te gaan staan en overzicht te scheppen kon ik verbazend veel ruimte voor mijzelf creëren. In mijn planning maar veel meer nog in mijn hoofd. Waardoor ik uiteindelijk met slechts een paar kleine aanpassingen weer heerlijk aan de slag ben.

Jouw tactiek
Heb jij dat ook wel eens dat je je teveel laat leiden door je enthousiasme en daardoor teveel hooi op je vork neemt? Lig je er ook weleens wakker van  of suist het in je hoofd van de chaos? Ik ben heel benieuwd naar wat jij gewoonlijk doet om weer orde in de chaos te scheppen. Begin je gewoon bij wie of wat het hardste roept? Ga je in een hogere versnelling werken? Stel je prioriteiten en kijk je daarbij naar deadlines? Delegeer je, of kom je terug op eerder gedane toezeggingen? Mail het m, ik wil het weten!

Tips om je moordend enthousiasme te beteugelen
Heb je geen goed werkende tactiek? Dan heb ik nog een aantal tips voor je.

  1. Ga voor de spiegel staan en beweeg je hoofd van links naar rechts. Vorm met je lippen het woord ‘NEE’. Oefen dit een aantal keer, eerst zonder geluid en later met geluid. Oefen ook de bijbehorende mimiek. Trek een ernstig, moedeloos, vastberaden of huilend gezicht.
  2. Kijk in je agenda hoeveel ruimte je hebt om extra projecten op te pakken. Houd daarbij ook rekening met wat speelruimte voor onverwachte zaken, zoals een virus (in je lijf of je computer), autopech, een ziek kind of een ander projectje dat je even ontschoten was.
  1. Schrijf voor elk project dat je op je neemt de taken op die je daarbij moet uitvoeren en de hoeveelheid tijd dat dit je gaat kosten. Weet je dit nog niet? Zorg dan dat dit zo snel mogelijk helder wordt. Doe het niet alleen in je hoofd, maar schrijf het op. Dat maakt het niet alleen echter en realistischer, maar creëert ook ruimte in je hoofd.
  1. Maak een realistische planning in plaats van een hoopvolle planning.
  1. Neem een moment van rust en ga na in welke gevallen de druk verder wordt opgevoerd door onnodige of zelfs onterechte verwachtingen van jezelf of anderen. Stel deze bij.
  1. Werk vooruit waar mogelijk. In de tijd dat je zit te piekeren kun je beter alvast een klusje oppakken. Daar krijg je tenminste een goed gevoel van.
  1. Trek een fles wijn open, nodig een vriend of vriendin uit en praat met hem of haar over je stress. Vraag de ander mee te denken in creatieve of hele praktische oplossingen. Delegeer je taken naar deze vriend.


Meer tips?

Wil je meer tips om je enthousiasme te beteugelen? Meld je dan aan voor onze facebookpagina om meerdere keren per week voorzien te worden van leuke, inspirerende tips, of meld je aan voor een gratis adviesgesprek.

Over de auteur
   Marleen Holtkamp, werkdrukspecialist en
   burn-outpreventiespecialist. 
   Optimist, aanmoediger en stok achter de deur.
   ‘Iedereen kan leren slimmer te werken’.